EK SAYFA – 916-2
باب: اغتسال
الصائم.
25- Oruçlunun Banyo Yapması
-وبل ابن عمر
رضي الله
عنهما ثوبا
فألقاه عليه وهو
صائم. ودخل
الشعبي
الحمام وهو
صائم. وقال ابن
عباس: لا بأس
أن يتطعم
القدر أو
الشيء. وقال
الحسن: لا بأس
بالمضمضة
والتبرد
للصائم. وقال
ابن مسعود:
إذا كان صوم
أحدكم فليصبح
دهينا مترجلا.
وقال أنس: إن
لي أبزن أتقحم فيه
وأنا صائم،
ويذكر عن
النبي صلى
الله عليه وسلم
أنه استاك وهو
صائم. وقال
ابن عمر:
يستاك أول
النهار
وآخره، ولا
يبلع ريقه.
وقال عطاء: إن
ازدرد ريقه لا
أقول يفطر.
وقال ابن سيرين:
لا بأس
بالسواك
الرطب، قيل:
له طعم، قال:
والماء له
طعم، وأنت
تمضمض به. ولم
ير أنس والحسن
وإبراهيم
بالكحل
للصائم بأسا.
Abdullah İbn Ömer oruçlu İken elbisesini ıslatır ve üzerine
alırdı. Şa'bî oruçlu iken hamama girmiştir.
Ibn Abbas: "Oruçlunun pişmekte olan yemeğin veya herhangi bir şeyin
tadına bakmasında sakınca yoktur" demiştir. Hasan-i Basrî şöyle demiştir: "Oruçlunun
ağzını suyla çalkalamasında ve üzerine su döküp serinlemesinde bir sakınca
yoktur." Abdullah Ibn Mes'ud:
"Oruç tutacak olursanız başınızı yağlayın ve tarayın!" demiştir. Enes Ibn Malik'in şöyle dediği
nakledilmiştir: "Benim bir havuzum var ve oruçlu iken bu havuza
girerim." Resulullah Sallallahu
Aleyhi ve Sellem'in oruçlu iken dişlerini misvakla temizlediği
nakledilmiştir. Ibn Ömer şöyle demiştir:
"Nebi Sallallahu Aleyhi ve Sellem günün başında ve sonunda dişlerini
misvakla temizler fakat tükürüğünü yutmazdı." Ata: "Oruçlu dişlerini misvakladıktan
sonra tükürüğünü yutsa orucunun bozulduğunu söylemem" demiştir. İbn Sîrin: "Oruçlu iken yaş misvak
kullanmakta bir sakınca yoktur" deyince orada bulunanlardan biri:
"Fakat onun bir tadı var!" diye karşılık verdi. Bunun üzerine İbn
Sîrin ona: "Suyun da tadı var! Fakat sen suyla ağzını çalkalıyorsun!"
diye mukabelede bulundu. Enes İbn Malik,
Hasan-i Basrî ve İbrahim en-Nehaî oruçlunun sürme sürebileceğini
söylemişlerdir.
حدثنا
أحمد بن صالح:
حدثنا ابن
وهب: حدثنا
يونس، عن ابن
شهاب، عن عروة
وأبي بكر:
قالت عائشة رضي
الله عنها:
كان
النبي صلى
الله عليه
وسلم يدركه
الفجر في
رمضان من غير
حلم، فيغتسل
ويصوم.
[-1930-] Aişe r.anha'nın şöyle dediği nakledilmiştir: "Resulullah
Sallallahu Aleyhi ve Sellem, Ramazan gecelerinde ihtilam dışında bir nedenle
(cinsel ilişki yoluyla) cünüp olur ve bu şekilde şafak doğduktan sonra boy
abdesti alarak orucunu tutardı."
حدثنا
إسماعيل قال:
حدثني مالك،
عن سمي مولى أبي
بكر بن عبد
الرحمن بن
الحارث بن
هشام بن المغيرة:
أنه سمع أبا
بكر بن عبد
الرحمن:
كنت
أنا وأبي،
فذهبت معه حتى
دخلنا على
عائشة رضي
الله عنها،
قالت أشهد على
رسول الله صلى
الله عليه
وسلم إن كان
ليصبح جنبا،
من جماع غير
احتلام، ثم
يصومه. ثم
دخلنا على أم
سلمة فقالت
مثل ذلك.
[-1931-] Ebu Bekir İbn Abdurrahman anlatıyor: "Babamla birlikte
Aişe'nin yanına gittik. Bize şöyle dedi: "Resulullah Sallallahu Aleyhi ve Sellem
üzerine şahitlik ederim ki, kendisi ihtilam yoluyla değil cinsel ilişki
sebebiyle cünüp olarak sabahlar ve sonra orucunu tutardı."
[-1932-] Sonra Ümmü Seleme'nin yanına da gittik. O da aynı şeyleri söyledi.
AÇIKLAMA: İmam Buharî bu başlık altında oruçlu iken
banyo yapmanın / boy abdesti almanın caiz olduğunu açıklamaktadır. Zeynüddin
İbnü'l-Müneyyir: "İmam Buharî başlıkta banyo yapmak ifadesini herhangi
bir şekilde kayıtlamadan mutlak olarak kullanmıştır. Dolayısıyla bu ifade
sünnet, vacip ve mubah olan tüm yıkanma türlerini kapsamına almaktadır"
diyerek başlıkla ilgili görüşünü açıklamıştır.
Enes İbn Malik'in sözünde geçen [ve havuz diye çevirisi yapılan]
... Ebzen kelimesi aslında Farsça'dır ve havuz şeklinde yapılan taş tekne
(kurna) anlamına gelir. Anlaşıldığı kadarıyla Enes İbn Malik sıcak günlerde
serinlemek maksadıyla bu tekneyi suyla doldurup içine girerdi.